Підготовка студентів кафедри екології та охорони довкілля
На рівні підготовки «молодший бакалавр» (120 кредитів) ОПП «Екологія та охорона довкілля» на кафедрі екології та охорони довкілля викладаються такі дисципліни:
- Загальна екологія (та неоекологія). В результаті вивчення дисципліни у студентів формується екологічний світогляд; вони набувають знань про взаємодію живих організмів, популяцій та угруповань вищих рангів між собою та навколишнім середовищем, особливості функціонування екосистем різних ієрархічних рівнів під впливом природних і антропогенних факторів, екологічних основ збалансованого природокористування.
- Екологізація антропогенної діяльності. Студенти повинні розуміти основні екологічні закони, правила та принципи охорони довкілля та екологізації антропогенної діяльності.
- Оптимізація природокористування. При вивченні дисципліни студенти знайомляться з теоретичними і практичними аспектами використання природно-ресурсного потенціалу, суспільновиробничої діяльності, спрямованої на задоволення потреб суспільства у вигляді навколишнього середовища, на підвищення ефективності експлуатації природних ресурсів і умов на основі оптимізації природокористування.
На рівні підготовки «бакалавр» (240 кредитів) ОПП «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування» на кафедрі екології та охорони довкілля викладаються такі дисципліни:
- Загальна екологія (та неоекологія).
- Оптимізація природокористування.
- Техноекологія. Студенти знайомляться з теоретичними основами взаємодії економічної діяльності людини з довкіллям, з технологічними процесами, які лежать в основі функціонування різних галузей і найбільше впливають на навколишнє середовище, з методиками розрахунків впливів на довкілля, а також зі способами зниження антропогенного впливу.
- Моніторинг довкілля. Освітній компонент спрямований на вивчення основних методів вимірювання параметрів навколишнього середовища; вимог українського і міжнародного законодавства щодо оцінки стану довкілля; ознайомлення з принципами забезпечення природоохоронної діяльності своєчасною та вірогідною інформацією щодо стану природних середовищ; з основними нормативними і законодавчими документами в галузі здійснення моніторингу складових довкілля; можливість прогнозування змін стану довкілля і розробка заходів щодо запобігання негативним змінам у локальному, регіональному та глобальному масштабах.
- Моделювання і прогнозування стану довкілля. При вивченні курсу у студентів формуються теоретичні знання і практичні навички у сфері математичного моделювання реальних процесів розповсюдження забруднюючих речовин у довкіллі, складання прогнозів його забруднення та застосування їх для регулювання техногенних викидів підприємств до умов навколишнього середовища.
- Урбоекологія. Студенти повинні вміти оцінити наслідки і перспективи урбанізації та принципи роботи міських систем. При цьому необхідно мати уявлення про основні чинники, тенденції, наслідки, перспективи урбанізації, принципи роботи міських систем.
- Ландшафтна екологія. Студенти повинні вміти обґрунтовувати необхідність та розробляти заходи, спрямовані на збереження ландшафтно-біологічного різноманіття та формування екологічної мережі.
- Екологічний туризм. Після вивчення дисципліни студенти повинні вміти організовувати екотуристичну діяльність, розробляти заходи щодо оптимального використання природно-рекреаційних ресурсів.
- Рекреаційні ресурси та курортологія. Студенти повинні вміти характеризувати рекреаційні ресурси, порівнювати їх якість в різних регіонах, визначати ефективність використання ресурсного потенціалу території.
- Екологічна безпека. При вивченні дисципліни у студентів формуються знання основних принципів екологічної безпеки, шляхів і методів вирішення проблем запобігання аваріям, аварійним ситуаціям, катастрофам стихійного або техногенного походження.
- Методи оцінки якості природних вод. При вивченні дисципліни студенти отримують такі знання та вміння: виконувати оцінку якості води для господарсько-питних, комунально-побутових та рибогосподарських потреб; оцінювати токсичність стічних вод, які скидаються у водні об’єкти, що відводяться на очисні споруди та утворюються на різних етапах технологічного процесу; визначити LC50 забруднювальних речовин та оцінити можливість дампінгу ґрунтів днозаглиблення за даними лабораторних досліджень.
- Екологія людини. Студенти повинні знати характеристику і аналіз взаємовідносин людини та середовища, в якому вона перебуває, визначення шляхів та механізмів адаптації людини до факторів навколишнього середовища, що змінюється, вплив середовища на здоров’я людини.
- Управління та поводження з відходами. В результаті вивчення дисципліни у студентів формуються знання в області управління та поводження з відходами, існуючих і перспективних технологій поводження з відходами виробництва та споживання, за допомогою яких можливе розв’язання екологічних проблем і наслідків розміщення відходів у довкіллі.
- Оцінка техногенного впливу на геологічне середовище. Студенти отримють знання щодо оцінки екологічних властивостей і функцій геологічного середовища, еколого-геологічного районування окремих територій з урахуванням впливу геологічного середовища на стан здоров’я населення, виявлення причин та негативних наслідків техногенного впливу на геологічне середовище та його складові.
- Методи захисту атмосфери. Освітній компонент передбачає вивчення сучасних методів захисту атмосферного повітря від викидів промислових підприємств і енергетичних об’єктів, здійснення необхідних заходів для запобігання забруднення атмосфери та особливості роботи різних типів газо- та пилоочисного обладнання. Отримані знання і навички є необхідними для роботи на підприємствах, у державних та відомчих підрозділах, що здійснюють контроль за станом атмосферного повітря.
На рівні підготовки «магістр» за ОПП «Екологія та охорона навколишнього середовища», «Екологічна безпека» (90 кредитів) та ОНП «Екологічна безпека» (120 кредитів) на кафедрі екології та охорони довкілля викладаються такі дисципліни:
- ГІС в екології. Студенти повинні вміти визначати структуру і функції сучасних ГІС та можливості їх застосування, аналізувати та оцінювати стан довкілля за допомогою геоінформаційних систем і технологій, використовувати основні ГІС-пакети для вирішення задач екологічного характеру, володіти основними характеристиками компонентів ГІС та методами формалізації просторової інформації,
- Теоретико-методологічні основи екологічної безпеки. Студенти повинні знати теоретичні основи забезпечення екологічної безпеки; особливості прояву екологічної небезпеки у різних природних середовищах; методи оцінки і управління ризиками надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру; вміти використовувати методи математичної статистики, системного аналізу, теорії вірогідності, математичного моделювання та теорії ризику для рішення задач забезпечення екологічної безпеки.
- Системний аналіз якості навколишнього середовища. Після вивчення дисципліни студенти повинні вміти застосовувати методи та інструменти системного аналізу, оцінювати стан та якість атмосферного повітря, водних об’єктів, ґрунтового покриву, геологічного середовища, біоценозів та ландшафтів.
- Сучасні технології захисту довкілля. Студенти повинні вміти розробляти проекти щодо мінімізації техногенного впливу на природні системи.
- Екологічні аспекти рекреаційно-туристичної діяльності. Студенти повинні вміти застосовувати екологічні знання при організації рекреаційно-туристичної діяльності, володіти принципами раціонального господарювання при прийнятті управлінських рішень в сфері екологічно-орієнтованих форм туризму, проводити економічну оцінку ефективності туристичних послуг, розробляти та формувати рекреаційно-туристичні послуги.
- Забезпечення екологічної безпеки. Після вивчення дисципліни студенти повинні вміти застосовувати знання з міжнародного законодавства в галузі екологічної безпеки для розробки національних правових актів, проводити контроль дотримання підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності вимог державних стандартів, норм, правил у сфері техногенно екологічної безпеки під час проектування, будівництва, реконструкції, технічного переоснащення та експлуатації будівель, споруд та інших об’єктів.
- Екологічна політика. Студенти повинні вміти застосувати знання у галузі екологічної політики при виконанні досліджень у галузі екології та охорони довкілля, розробці заходів по оптимізації природокористування на основі сучасних уявлень у сфері екологічної політики у розвинених країнах, практичної реалізації концепції сталого розвитку.
На рівні підготовки «доктор філософії» за ОНП «Екологічні аспекти природокористування» на кафедрі екології та охорони довкілля викладаються такі дисципліни:
- Оцінка техногенного навантаження на довкілля. Після вивчення дисципліни здобувачі освіти повинні вміти визначати і використовувати методи оцінки техногенного навантаження при оцінці впливу на довкілля та його окремі складові.
- Спеціальні розділи з екологічної безпеки. Здобувачі освіти повинні вміти використовувати сучасні методи оцінки стану і якості довкілля, рівня екологічної безпеки на локальному, регіональному, державному та міжнародному рівнях.
- Оптимізація природокористування. Здобувачі повинні вміти застосувати екологічні знання при виконанні еколого-економічних досліджень; розробляти заходи по оптимізації природокористування; враховувати екологічну складову при рішенні практичних задач.
- Принципи управління та поводження з відходами. Після вивчення дисципліни здобувачі освіти повинні мати навички щодо участі у розробці та реалізації проектів щодо оптимального управління і поводження з виробничими та муніципальними відходами.