flowers

Співбесіда

flowers
  • 24.09.2023

 

Що потрібно дізнатися про компанію до співбесіди

 

Щоб успішно пройти співбесіду, обов’язково потрібна підготовка. Ви повинні бути готові до типових питань, але і не забувайте довідатися про потенційного роботодавця якомога більше. Ваші шанси на працевлаштування значно збільшаться, якщо ви покажете, що знайомі з компанією і її діяльністю.

 

Отже, що ж потрібно дізнатися про компанію:

  • Коли компанія була заснована.
  • Чи було в минулому компанії злиття або зміна назви / бренду.
  • Що конкретно компанія виробляє, продає або які послуги надає.
  • Які розміри компанії і кількість співробітників.
  • Хто основні клієнти компанії, і хто її конкуренти.
  • Яка мета і місія компанії.
  • Які позиції компанії на ринку.
  • Хто керує основними напрямками.
  • Наскільки компанія була успішна в минулому році.
  • Про які події щодо компанії були повідомлення в пресі.
  • Який курс тримає компанія зараз.
  • Чи траплялися за останній час значимі злети чи падіння.

У більшості випадків всю необхідну інформацію можна отримати за допомогою пошуку в інтернеті та на сайті компанії.

 

Не варто забувати, що на співбесіді ви теж можете задавати питання інтерв’юеру. Володіючи інформацією про роботодавця, ваші запитання можуть заграти новими барвами. Адже тепер до місця ви можете показати свою обізнаність. Наприклад, можна задати питання на підґрунті якогось відомого вам факту про компанію. Краще, звичайно, такі питання підготувати заздалегідь.

 

Психологічна підготовка до співбесіди

 

Велика помилка в психологічній підготовці до співбесіди – це уявлення про нього, як про поле битви, де потрібно або зломити супротивника, або «здатися на милість переможця». Це докорінно неправильна установка! Адже перед інтерв’юером не стоїть завдання не допустити вас до роботи. Так само як і у вас не має завдання влаштуватися за всяку ціну на будь-яку роботу. Насправді, ви хочете знайти підходящу для себе роботу, а працівник служби підбору персоналу або представник кадрового агентства – підібрати відповідного спеціаліста на певне робоче місце. Але ж це не взаємовиключні завдання – навпаки, вони гармонійно доповнюють одне одне! І навіть якщо ви не отримали конкретного місця, це не програш: було б набагато гірше прийти на службу, що абсолютно вам не підходить, і піти звідти через 2 тижні.

 

Отже, фахівець кадрової служби володіє знаннями в області підбору кваліфікованого персоналу, володіє навичками тестування та анкетування, проведення діагностичного інтерв’ю і т.д. і уповноважений своїм замовником – роботодавцем ставити вам найрізноманітніші питання – про професійний досвід, сімейне життя чи риси характеру. Підкреслимо, що він задає всі ці питання не з метою вас принизити і не з дозвільної цікавості – він повинен дати звіт про вашу поведінку і слова вашому майбутньому керівнику. Потрібно дійсно бути готовим до абсолютно різних питань. Позиція «моє життя стосується тільки мене» є абсолютно неприйнятною. З іншого боку, уявлення, що вам будуть задавати якісь глибоко інтимні (або образливі) питання, теж зайве перебільшено. Грамотного інтерв’юера цікавлять не подробиці вашого особистого життя, а ставлення до світу, погляди, духовні цінності. По суті, ці бесіди мало відрізняються від інтерв’ю з відомими людьми, які ми щодня бачимо по телевізору, тільки в даному випадку питання звернені не до володарів дум, а особисто до вас. Вважайте, що це ваші 15 хвилин слави і спокійно говорите про те, що вважаєте за потрібне, самі вибираючи ступінь конкретності або узагальнення. Продумайте основні відповіді на складні і загальні питання: мета працевлаштування, інтереси, вподобання, сімейні цінності – повірте, розмовляти буде легше.

 

Конкретні питання, які задають на співбесіді – давно ні для кого не таємниця. Вони опубліковані в спеціальній та популярній літературі. Проблема лише в тому, що ні на одне питання немає єдиної для всіх правильної відповіді. Тому ваше завдання – показати у відповідях саме свої, особисті гідності, здібності, риси характеру.

 

Тепер про деякі типові помилки. Не хочеться в тисячний раз зачіпати теми, які повинні бути засвоєні ще до школи (прихід без запізнення, відповідність зовнішнього вигляду діловому стилю і т.д.). Всім відомо, що перше враження змінити дуже важко, чи встигнете ви зробити це за 15-20 хвилин інтерв’ю? Розрахуйте свій шлях, не полінуйтеся вийти завчасно. Ще раз перегляньте свого графіка на день співбесіди.

 

Ще один момент поваги до співрозмовника: постарайтеся запам’ятати / вивчити, до кого і куди ви йдете. Записати і взяти з собою папірець недостатньо. Людина, що шукає по кишенях зі словами: «Мені потрібно в цю … ну, на зустріч з цим … як його там …» навряд чи справить враження надійного майбутнього співробітника. Останнім часом з’явилося багато літератури про мову тіла – як за допомогою міміки, жестів і рухів робити сприятливе враження. Однак змінювати себе – дуже тривалий процес. Якщо у вас до інтерв’ю залишилося менше півроку, не варто забивати цим голову. Краще триматися вільно і природно, нічого не намагаючись зображати. Ймовірність, що ви володієте особливими акторськими здібностями, мала, і якщо будете грати якусь роль, справите враження або скутої людини, що сидить на краєчку стільця, або розв’язного суб’єкта, який кладе ноги на стіл. Повторюємо – НЕ намагайтеся контролювати кожен свій рух, поводьтеся природно.

 

На закінчення рекомендуємо поміркувати над деякими причинами для відмови претендентам:

  • невпевненість у собі і нещирість;
  • відсутність інтересу і ентузіазму;
  • постійні самовиправдання, посилання на несприятливі фактори;
  • недолік почуття гумору;
  • нездатність сприймати критику;
  • радикальність ідей.

Зовнішній вигляд

 

Поради на кожну співбесіду.

 

Одяг в будь-якому випадку повинна відповідати ситуації – сфері діяльності, посади, погоді в кінці кінців. Тому:

  • Люди, які працюють в банку, не нарікають на сорочки з довгим рукавом і колготи з туфлями влітку. Вони просто працюють. Хочете працювати в банку – одягайтеся на співбесіду, як працівник банку. Хочете працювати журналістом у виданні про моду – покажіть своїм зовнішнім виглядом, що розбираєтеся в моді не тільки теоретично. Якщо розраховуєте на керівну посаду – демонструйте, що ви в своїй тарілці і своїм зовнішнім виглядом можете випромінювати авторитет, а не криві посмішки.
  • Дізнавайтеся про культуру компанії, її власників, місце розташування.
  • Уважно читайте обов’язки. Якщо навіть у вимогах не вказана «красива» зовнішність (за законом не можуть таке писати), але в обов’язках є презентації, публічне спілкування – ваша зовнішність і мова повинні бути на висоті. За цим критерієм вас точно будуть оцінювати.
  • Не надягайте на співбесіду новий одяг, і особливо взуття! Не експериментуйте з макіяжем і зачіскою. Це може викликати дискомфорт, незручності і неприємні несподіванки – блуза може м’ятися, туфлі – катастрофічно натирати ногу, а помада – розтікатися за контур губ. І весь ваш вид замість упевненості і спокою буде випромінювати неохайність і страждання.

Підсумок. Так, коли костюми та сорочки або оригінальні речі – звичний ваш стиль, легко бути в них гармонійним. Але коли для вас це ще не ваше життя, а тільки мрія працювати в якійсь сфері або на якійсь посаді, доведеться спочатку «вживатися» в роль. Пробуйте цей стиль у житті. Обживати одяг і взуття, вчіться в ній гармонійно рухатися. Шукайте свою косметику і набивайте руку, щоб щодня ваша зачіска була доглянутою і стильною. І взагалі, гарний зовнішній вигляд надає впевненості в собі. Значить, зовнішній вигляд кандидата важливий, в першу чергу для нього самого.

 

Встановлення контакту при співбесіді

 

Що таке співбесіда? По суті це переговори двох малознайомих людей. І для того щоб переговори прийшли успішно, важливо спочатку встановити контакт зі співрозмовником.

 

Що важливо для встановлення контакту?

  • Позитивний настрій. Всі ми люди і нам приємно вести бесіду з людиною, яка щиро нам посміхається і випромінює ентузіазм. Пам’ятайте, що той, хто проводить з вами співбесіду – теж звичайна людина зі звичайними людськими потребами. Тому посміхайтеся, панове. Посміхайтеся!
  • Ім’я співрозмовника – найдорожче слово на світі. Знайоме? Знайомо! Ось і запам’ятовуйте його ім’я – відразу і правильно! І називайте його частіше по імені, нехай береже вас Карнегі!
  • Уміння слухати. Найчастіше вміння слухати виявляється більш корисним, ніж вміння красиво говорити і переконувати. Обов’язково задавайте питання – проявляйте свою зацікавленість вакансією і компанією. І обов’язково уважно слухайте відповіді – кивайте, дивуйтеся, перепитуйте, виявляйте цікавість до деталей, ну і посміхайтеся, звичайно! Не як болванчик, звичайно, кивайте. Природність ніхто не відміняв.
  • І найголовніше. Поводьтеся природно, не фокусуйтеся тільки на себе – як я кажу, як сиджу, як дивлюся і т.д. Співбесіда – обопільний процес, і коли ви будете перемикати увагу на співрозмовника, вам буде легше керувати процесом переговорів.

Ознаки, що контакт зі співрозмовником встановлений

  • Закриті жести змінюються відкритими, співрозмовник стає більш розслабленим.
  • Знаходяться загальні теми, які цікаві обом. Співрозмовник починає більше говорити, більш активно слухає.
  • Спілкування стає схожим на потік. З’являється загальна лексика, можливо, гумор. Бесіда стає більш живою. І хоча приймають нас на роботу за конкретні результати – знання, досягнення та компетенції, важливо залишити про себе позитивне враження, без якого подальше спілкування може взагалі не відбутися.

Мистецтво промови на співбесіді

 

Співбесіда – це не той випадок, коли можна відмовчатися, і дуже важливо володіти своїм голосом, красиво аргументувати і правильно заперечувати.

 

На що варто звертати увагу:

  • Зміст промови . Звичайно, в першу чергу на співбесіді важлива сама інформація, контекст бесіди. Зазвичай ми приділяємо достатньо уваги цій частині підготовки – структуруємо інформацію в резюме, продумуємо важливі фрази, готуємо невеликі промови. Важливою підмогою в підготовці можуть стати питання, на які слід собі відповісти перед співбесідою. Адже чим більше ми знаємо про себе і роботодавця, чим більше ми пам’ятаємо про свої досягнення і досвіді, тим легше підбирати вагомі аргументи і переконливі доводи.
  • Лексика. На співбесіді важливо говорити переконливо, оперуючи фактами і конкретними прикладами. Варто уникати загальної інформації, голослівних фраз, слів-паразитів. Замість фраз «Може бути …», «Мені здається …», «Я спробую …» варто вживати більш переконливі «Саме так», «Я можу …», «Зі свого досвіду …».
  • Збагачуйте промову синонімами, позитивної лексикою, переконуючими словами. Не буду навіть акцентувати увагу, що ви повинні впевнено оперувати професійними, специфічними термінами. При цьому важливе вміння пояснити складне поняття простими словами. Тільки враховуйте, кому ви пояснюєте. Одна справа рекрутеру роз’яснити якийсь термін або процес, і зовсім інша – експерту у своїй галузі. Безпосередньо з майбутнім керівником не варто спрощувати термінологію.
  • Відмовтеся від довгих, витіюватих фраз. Короткі фрази в усному мовленні більш зрозумілі, легше сприймаються, більш зручні для співрозмовника.

Тепер поговоримо про те, ЯК краще говорити, щоб нас правильно почули.

  • У першу чергу, пам’ятайте про інтонації. Наш голос передає всі емоції, які ми відчуваємо. Не дозволяйте хвилюванню «паралізувати» ваші зв’язки. Слідкуйте, щоб ваш голос був натхненним і приємним, а не монотонним і похмурим.
  • Не всі можуть бути дикторами, але кожному з нас є чому у них повчитися. Зверніть увагу, яка в них дикція, як виражена артикуляція – вони «говорять» обличчям. А це ознака впевненої в собі людини, яка не боїться про себе «говорити», яка не боїться «відкривати рот»!
  • Робіть смислові наголоси. Важливо вміти виділяти в усному мовленні більш важливі слова і вирази. Володійте голосом, його відтінками, паузами, тональністю. І основне – розвивайтеся в цьому напрямку. Особливо, якщо ви плануєте горизонтальну кар’єру і хочете бути управлінцем. Особливо, якщо у вас є виражені помилки мовлення, присутній акцент або вам важко виступати на публіку. Вивчайте риторику і ораторську майстерність. Збагачуйте свою промову! І тоді мелодійна і виразна мова стане додатковим бонусом до успішного співбесіди. Або навпаки.

Найбільш розповсюджені питання на співбесіді

  • Що ви можете розповісти про себе? Це питання задається практично на кожній співбесіді. Воно здається простим, проте є дуже важливим. Навіть якщо презентаційні навички не входять у ваші прямі обов’язки, навик самопрезентації повинен бути вами відточений на 100%. Більшість співбесід починається з вашої самопрезентації. Проваливши її, ви ризикуєте зіпсувати перше враження про вас, яке впливає на підсумкову оцінку вашої кандидатури. Якщо не феєрична самопрезентація, то структурована інформація вами повинна бути на співбесіді викладена виразно і чітко. Причому непродумана імпровізація самопрезентацію, як правило, не прикрашає. Найкраща самопрезентація ретельно відрепетирувана разом з відповідями на питання, які по ній зазвичай задаються. Після уточнення у працівника кадрової служби орієнтовного часу на самопрезентацію, вам потрібно описати професійний досвід, досягнення. Якщо ви багатогранна особистість, і у вас цікаве хобі, можна згадати і про це. Постарайтеся укластися в три-п’ять хвилин і не зім’яти закінчення презентації знизуванням плечей, розведенням рук і безпорадною реплікою в стилі «ну ось» або «якось так». Підсумок: самопрезентація повинна бути підготовлена і відрепетирувана в декількох варіантах (коротша, довша, з відповідями і без).
  • Що ви знаєте про нашу компанію і чого очікуєте від роботи? Двоє з трьох кандидатів на співбесіді не в змозі описати компанію, в якій вони так хочуть працювати. Нонсенс? Реалії ринку, на жаль. Рекрутер виходить з позиції – якщо ви дійсно хочете отримати цю роботу, вам не лінь пошукати інформації про компанію і зрозуміти, що саме вас приваблює. Питання з подвійною підґрунтям. Перша – перевірка вашої працьовитості – не лінь було витратити півгодини на Google для отримання та систематизації інформації. Друга – мотивація – що саме в інформації про компанію та вакансії привернуло вашу увагу і «заманило». Підсумок: потрібно знати сферу діяльності та історію компанії (хоча б коротенько) і узгодити свій досвід з вимогами вакансії і корпоративною культурою компанії.
  • Назвіть свої сильні і слабкі сторони. Не потрібно «вивертати себе навиворіт», говорити, що «недоліків немає» і кокетувати. Оптимальним є спокійна правдива відповідь. У більшості випадків працювати доводиться в команді, тому ваша відповідь дає рекрутеру дві підказки. Перша – чи вмієте ви оцінити себе з боку і друга – чи можна ваші достоїнства, недоліки «вмонтувати» в уже працюючий колектив. Підсумок: просто назвати свої сильні і слабкі сторони, акцентувати увагу на шляхи і терміни подолання недоліків.
  • Які ваші життєві плани на 1 рік, 3-5 років? Рекрутер знову-таки вбиває двох зайців. Перший – наскільки стратегічно ви мислите. Тому відповідь «не знаю» потрібно перетворити у ваші плани на рік, три, п’ять. Не факт, що все буде саме так, але струнка картинка корисна хоча б як привід для її обговорення. Головне – не перетворити плани в «повітряні замки». Другий – наскільки швидкість вашого просування узгоджується з ростом, прийнятим в компанії. Друге може бути не настільки критично, якщо ви правильними відповідями на попередні питання довели, що вам під силу рости навіть в стабільній компанії – у вас досвід і відповідальність. Підсумок: плани повинні бути, конкретні і логічні, викласти їх треба коротко з можливим обговоренням деталей. Особисті плани краще не розписувати, можна просто згадати. На гарній роботі цінують кмітливих і працьовитих співробітників, а тому “муки” на етапі співбесіди – це просто спроба відібрати кращих. Чим краще ви підготуєтеся до цих «мук», тим більше зрозумієте вимоги до майбутньої роботи, тим впевненіше зможете аргументувати свою відповідність і, зрештою, отримати цю роботу.

Питання до роботодавця

 

Важливо правильно сформулювати питання про майбутнє робочому місці і задати їх у правильній послідовності.

  • Функціональні обов’язки на новому місці роботи. Навіть якщо ви обговорювали обов’язки на новому місці роботи (і, звичайно, робили записи) і вам ніби все зрозуміло, ще раз обговоріть неясні моменти. Наприклад, наскільки ви будете самостійні у прийнятті рішень (або які питання потрібно узгоджувати з керівником, а які потрібно буде вирішити самостійно). Важливий нюанс – задане в першу чергу і з щирим інтересом, це питання підкреслить вашу високу мотивацію і покаже рекрутеру, що перед ним відповідальний і професійний фахівець.
  • Завдання та результати. Питання теж обов’язкове і потрібне. Важливо чітко усвідомити, що чекає від вас майбутній роботодавець, скажімо, у річній перспективі. Необхідно оцінити загальний обсяг завдань, їх складність і терміновість. Добре розбити завдання на до і після випробувального терміну. Які критерії оцінки ефективності вашої роботи? Не соромтеся уточнювати нюанси. Задаючи ці питання, ви демонструєте, що вмієте мислити стратегічно і планувати свою діяльність. І надалі вам буде простіше самостійно оцінити свою роботу, орієнтуючись на обумовлені критерії ефективності.
  • Адаптація та випробувальний термін. Обов’язково уточніть, як буде проходити ваш випробувальний термін, його термін, можливість скорочення. Чи планується вступний інструктаж або адаптаційний семінар? Чи буде у вас наставник, до якого можна звернутися по будь-якому питанню? Чи є план завдань в будь-якому вигляді і як і ким контролюється його виконання? Як буде оцінюватися результат випробувального терміну?
  • Історія появи вакансії. Відмінно, якщо вакансія нова, компанія росте і розвивається. Якщо позиція існує в компанії давно, зверніть увагу на причини звільнення попереднього співробітника. Коментарі менеджера з персоналу можуть бути різними (знайшов іншу роботу, не впорався, знаходиться в декреті і т.д.) і не обов’язково істинними. У будь-якому випадку відповідь на це питання може дати вам інформацію до роздумів і пошуку, якщо необхідно, додаткової інформації в інтернеті. Якщо з’ясується, що за поточний рік на цій посаді побували вже троє фахівців, подумайте – чи хочете ви стати четвертим.
  • Соціальний пакет. До цього питання відносяться графік роботи, відпустка, лікарняні, відрядження, розмір і формат соцпакета. Головне – не демонструвати багато емоцій (як позитивних, так і негативних). Якщо цьому питанню кандидат приділяє більше уваги і зацікавленості, ніж першим чотирьом, успішність співбесіди може бути «під питанням».

Відповіді роботодавця на перераховані вище п’ять питань допоможуть вам зорієнтуватися в співвідношенні «ціна-якість» вакансії і прийняти вірне рішення.

 

І наприкінці ШКІДЛИВІ ПОРАДИ «Як провалити співбесіду (загальні рекомендації)»

 

  • Перед співбесідою ні рядка не прочитати про роботодавця. А потім під час бесіди здивовано перепитувати, куди потрапив? Що це за компанія? Невже з виробництва цвяхів? Таке виробництво буває? Цвяхи завжди з’являються з будівельного гіпермаркету! Подібний конфуз виникає від того, що часто молоді, активні, амбіційні фахівці хочуть ділитися своїм резюме з усім світом. І коли цей самий світ у відповідь посилає наполегливих рекрутерів, спраглих свіжої крові для своїх корпорацій, починається плутанина: «Хто дзвонить? На яку роботу запрошують, в яку компанію? ». Відставити паніку! Навіть якщо ви вже забули, в яку 101 компанію відсилали всю правду про себе і свій професійний досвід, не губіться, вибачитеся, уточніть, куди саме вас запрошують, на яку посаду і хто проводитиме співбесіду (рекрутер / HR-менеджер / безпосередній керівник).
  • Напередодні доленосного побачення з роботодавцем сходити на вечірку, втратити контроль і пам’ять. Потім все пригадати, відкривши свою сторінку в соціальних мережах, – а там легковажні фотографії вас і вашої веселої компанії. І навіть якщо у вас вистачило розуму не хвалитися своїми походженнями, є ще друзі, які вважають, що на танцполі ви надзвичайно гарні і такою красою треба ділитися з усіма. Загалом, ви зрозуміли – стежте, щоб на сторінках у соціальних мережах хоча б перед співбесідою було побільше ілюстрацій професійних досягнень, демонстрації різних корисних КПІ, а на всіх фотографіях одна лише суцільна готовність до особистісного росту і розвитку.
  • Запізнитися! – І ні збентеження, ні вибачень. Це все пробки – за них нехай дорожні служби вибачаються і блондинки за кермом. Спізнюєтеся, передзвоніть і попередьте. Не можете знайти офіс на вулиці із заплутаною нумерацією будинків, коли спочатку 25-ий, а потім несподівано сорок четвертий і далі таємничий провулок, не соромтеся, дзвоніть, кажіть, що заблукали, збилися зі сліду. А не бігайте від одного перехожого до іншого і не креслите топографічні карти в своїй уяві.
  • Не дивіться в очі під час співбесіди, – і тут же будь-якийрекрутер або HR-менеджер запідозрить вас у брехні і нещирості. Дивитися в очі співрозмовнику потрібно хоча б раз на хвилину і затримувати погляд на 2-3 секунди. Як на побаченні, тільки ніякої томної поволоки.
  • Просять розповісти про себе? Розповідаєте довго і нудно все, з моменту створення світу. Тренуйтеся говорити про себе за 1-2 хвилини головне. І побільше інтриги, щоб рекрутер сам захотів почути, ніж там у вас справа кінчилася – чи всі щасливі, почали жити поживати і добра наживати?
  • Призналися у всіх смертних гріха, нерозкритих вбивствах, і що яблуко Єві ви підсунули? – Загалом, веселіть, як можете, рекрутера під час стресового інтерв’ю. Питаннями: «Скільки грошей програвали в казино?», «Чому люки круглі?» вас хочуть перевірити на стресостійкість. Не потрібно тут же відповідати всю правду. Гумор вам на допомогу в таких ситуаціях. Іноді можна просто нагадати, що ви прийшли на співбесіду по роботі і хотіли б більше поговорити саме про це.
  • Попросити високу зарплату, бо підскочили ціни на манікюр, мохіто, бензин та інші дрібниці життя. Є ринкові реалії, є можливості у роботодавця з одного боку. А у претендента є життєво необхідні витрати, як то оренда житла, проїзд у транспорті, а ще потрібно щось періодично їсти. Вимоги по зарплаті повинні бути аргументованими і адекватними.
  • Чухатися, гризти нігті, жувати жуйку, а потім її вийняти і приклеїти під стіл, щоб закріпити ефект, – і весь цей яскравий перфоменс під час співбесіди. А щоб враження залишилися незабутніми, надіти довгі дзвінкі сережки, кільця, що крутяться, або пожовану краватку. Деякі оголюють не тільки свої професійні якості, а й душу через прозорі блузки та глибокі декольте з розрізом до Південної Америки.
  • «Які у вас до нас є питання», – запитує рекрутер. І тут же нестримний шквал: що з відпускними? Коли виплачується зарплата і чи будуть її підвищувати? Скільки можна безтурботно хворіти на оплачуваному лікарняному? Тобто ведете себе, немов вас вже взяли на роботу. Якщо вже задають таке питання, то краще поцікавитися про посадові обов’язки і як оцінюватиметься результат праці.
  • «Мамо, вони там всі ідіоти!», – Кричати вже біля ліфта в телефонну трубку після того, як закінчилася бесіда в кабінеті у роботодавця. Запам’ятайте, співбесіда починається в той момент, коли вам тільки подзвонили і запросили на зустріч. А закінчується, коли вийшли з офісу. До цього за вами спостерігають співробітники, камери (служба безпеки не спить!), секретарі (не сумнівайтеся, вони негайно ж повідомлять про «дивного типа»).